Smaakmakers aan het woord

Al jaren mogen wij bouwen op een uitgebreid en toegewijd netwerk van foodprofessionals. Stuk voor stuk fijnproevers met ieder hun eigen specialisme en unieke kijk op de foodsector. Smaakmakers die we graag aan het woord laten. Project-/Operations-manager Allard de Witt Wijnen aan het woord. 

Allard de Witt Wijnen

Bekijk Allard op Linkedin

“Sustainability is al lang geen ‘bullshit bingo-woord’ meer”

Specialisme

“Mijn specialisatie is voedselfabrieken. Ik bouw ze, verbeter ze en soms sluit ik ze. Ik doe dat in de rollen van operations- en projectmanager, maar eigenlijk ben ik een interim verandermanager. Dingen voor elkaar krijgen is mijn passie. Dat begon al vroeg bij Heineken waar ik me mocht bezighouden met het opzetten van nieuwe bottelarijen in binnen- en buitenland. Al snel kwam hier innovatie bij. Eerst in de vorm van nieuwe verpakkingen, de grote 3 liter fles bijvoorbeeld. Daarna ging dit over in het innoveren van productieprocessen. Hoe halen we eruit wat erin zit?

Hiervoor introduceerden we TPM binnen Heineken. Een programma dat onder andere door Toyota is ontwikkeld en om de processen binnen fabrieken te stroomlijnen en perfect op elkaar af te stemmen. Deze methode is toepasbaar op vrijwel ieder productieproces. Toen ik in 2007 voor mezelf begon, heb ik me gespecialiseerd in het optimaliseren van productieprocessen binnen de foodsector.

Inmiddels pak ik meerdere rollen op als interim manager. Zo houd ik me nog altijd bezig met het bouwen van nieuwe fabrieken en het verbeteren van processen, maar word ik ook gevraagd wanneer een fabriek haar deuren sluit. Zelfs zoiets kan vaak op een veel positievere manier dan men denkt!

Als generalist houd ik het overzicht en stem ik elke stap in het project af met de experts, specialisten en projectmanagers enerzijds en de stakeholders en financiers anderzijds. Ik ben goed in het smeden van een team van mensen met uiteenlopende achtergronden, kennis en belangen. Mijn kracht is het vinden van verbinding en het ontwikkelen van een gezamenlijke missie, visie en strategie.”

Drijfveren

“Food is altijd al mijn passie geweest. Ik ben een fanatieke thuis-kok, houd enorm van uit eten gaan en maak daarnaast mijn eigen wijn en olijfolie. Mijn drive is om eerlijke, duurzame producten te maken. Niet alleen thuis, maar ook bij de bedrijven waar ik als interim manager kom. Daarom kijk ik kritisch naar de organisaties waar ik aan de slag ga. Ik kies bewust voor bedrijven die de wereld een beetje beter willen maken met hun producten.

In mijn werk komt mijn passie voor eten perfect samen met mijn missie om bedrijven verder te verduurzamen. Zo mocht ik als eindverantwoordelijke de gloednieuwe kaas – en wei-poederfabriek in Estland realiseren. Deze fabriek beschikt over de nieuwste technologieën, waardoor we in Estland een grote stap richting duurzaam en klimaatneutraal kunnen zetten. Ook best leuk om zowel de premier als ook de president van Estland op bezoek te krijgen om dit belang te onderstrepen. Dat ik als projectdirecteur hier mijn steentje aan bij mocht dragen, is ontzettend bijzonder. Daarnaast is het voor mij inmiddels een sport geworden om een supermarkt binnen te stappen en op zoek te gaan naar producten waaraan ik een bijdrage heb geleverd. Van bier en kaas tot natuurazijn: ik ben trots op ieder product.”

Focus

“Ik zie een trend bij de jongere generatie consumenten die veel bewuster kijken naar waar hun producten vandaan komen. Daar moeten foodproducenten volgens mij de focus op leggen: creëer producten met een eerlijk verhaal die zich onderscheiden op basis kwaliteit en duurzaamheid in plaats van kwantiteit of prijs. Ik merk dat die omslag steeds dichterbij komt. Wat ook helpt is dat steeds meer supermarkten deze trend zien en hierop acteren.

Zo wil Albert Heijn naar een ‘B Corp’-certificering werken, zet Lidl in op betaalbaar-biologisch en stopt Jumbo met kiloknallers. Juist doordat dit soort grote spelers deze stappen zetten, is dat een vliegwiel voor de duurzame ambities van producenten. Er is echt een verandering gaande in de wereld van voeding. Ik merk dat steeds meer bedrijven investeren in het verduurzamen van hun producten en processen. Ik durf met trots te zeggen dat sustainability al lang geen bullshit bingo-woord meer is. Daar word ik blij van.”

Allard De Witt Wijnen studeerde Werktuigbouwkunde aan De Haagse Hogeschool en volgde daarna de MBA General Management, Finance & Marketing aan Nyenrode. Allard begon z’n carrière bij Heineken en startte in 2007 z’n eigen bedrijf The Improvement Factory. Als fanatieke fijnproever ligt z’n hart in de voedingsindustrie. In de loop der jaren mocht hij een kijkje in de keuken nemen bij diverse bedrijven waaronder toonaangevende multinationals.